Alla kan göra vad dem vill med vampyrmyten.

Igår kollade jag in Knappnytt's inslag om Twilight. En kille bland kommentarerna hade skrivit:
"Det som får det hela att bli bättre är att Författarinnan erkänt att hon inte kan NÅT om vampyrer."
Suck. Jag svarade tillbaka:
"Svara mig då, vem kan NÅGOT om vampyrer? Det är en myt. Ingen vet någonting."
Då fick jag ett riktigt komiskt svar tillbaka, från en annan kille:
"Det är ju självklart att det uppstår förvirring när en författare bestämmer sig för att nästan helt strunta i allt som mytologin pratar om och även vad den moderna litteraturens gemensamma bild av arten och ersätter det med helt egna påhitt."
Så för att tolka vad den nya killen sa: För att kunna skriva en vampyrbok så måste man kolla igenom allt som har med vampyrmytologin att göra. Läsa igenom allt.

Om alla gör sina vampyrer likadana, då blir det ju så fruktansvärt tråkigt. Jag är så trött på att läsa samma myter om och om igen. Författare vill ju självklart göra sina vampyrer unika. Varför får inte Stephenie Meyer göra som hon vill då? Jag har inget emot att hennes vampyrer glittrar, hon gör något originellt iallafall och skapar nya myter. Men nej, twilight hatarna finns där fortfarande och säger: Vampyrer glittrar inte. Punkt slut.
Ursäkta ni, men seriöst - vem kan något om vampyrer överhuvudtaget? Finns det någon som har 100% fakta? Nej, ingen har det. Så varför fortsätter ni twilight hatare att tracka ner på fansen och säga att vi inte kan något om vampyrer alls? Riktigt barnsligt. Ni vet lika mycket som oss.

Jag är ett fan av Anne Rice också. Jag är neutral när det gäller vampyrmyterna, då jag inser att det inte finns någon fakta alls. Alla kan göra vad dem vill med vampyrmyten.
Så låt twilight fansen vara.

Så för att avsluta detta inlägg så tänkte jag visa en helt underbar stamp som jag hittade på deviantArt. Den förklarar allt.


Vampires across imagination by *ElectrastarX on deviantART


Kommentarer
Postat av: alicia

sv: ok då

2009-12-29 @ 16:33:21
URL: http://breakingmoon.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0